maanantai 20. tammikuuta 2014

Minibussilla matkaan - testissä Kutsuplus!

Liikumme lasten kanssa päivisin paljon julkisilla kulkuneuvoilla. Helsingissä se on helppoa, sillä bussi- ja lauttareitit sekä raideliikenne mukaan lukien julkisilla pääsee lähes kaikkialle ja rattaiden kanssa kulkeminen on vielä ilmaistakin. Nyt Helsingin seudun liikenne on kehittänyt uuden tavallista bussia joustavamman jaälykkäämmän liikkumismuodon, jota pääsimme testaamaan ensimmäisten joukossa Just Mapping Me -blogin Sannan vinkistä (kiitos tästä!).
Kaikessa yksinkertaisuudessaan uusi Kutsuplus -palvelu toimii niin, että asiakas tilaa matkan esim. älypuhelimella, pikkubussi noutaa matkustajan lähimmältä pysäkiltä kyytiin ja vie perille sovittua paikkaa lähinnä olevalle pysäkille. Kutsuplus on siis ikään kuin bussipysäkkien asettamissa rajoissa kulkeva tilataksi. Matka maksetaan tilauksen yhteydessä tililtä eli Matkakukkarosta, johon on aiemmin ladattu rahaa matkaa varten.
Itse asiassa palvelun käyttäminen oli niin epäilyttävän simppeliä, että meidän täytyi edellisenä iltana soittaa kaverille ja varmistaa, että "oikeastiko kyytiä ei tilata etukäteen, eikä rahaa tarvitse olla mukana". Ja vakuutteluista huolimatta silti hiukan epäilytti, että ollaankohan me nyt osattu toimia oikein. Yksinkertainen käyttöohje olisi siis tervetullut lisä Kutsuplus-palvelun nettisivuille!
Me testasimme uutta matkustusmuotoa taannoisella Espoon reissullamme. Koska Kutsuplus-palvelu ei ulotu ainakaan toistaiseksi aivan kotiovellemme asti, hyppäsimme kyytiin Herttoniemen metroasemalta. Pikkubussi kurvasi paikalle noin 10 minuutin kuluttua tilauksesta. Kutsuplus-bussissa on tilaa yksille vaunuille, joten toiset rattaat laitettiin matkan ajaksi kasaan. Jokaiselle pepulle löytyi bussista pehmeä penkki ja jännittävä matka saattoi alkaa.
Leikki-ikäiset lapset olivat matkasta erityisen innoissaan! Hienossa bussissa turvavöissä istumisessa oli pienille mielille paljon ihmeteltävää. Matkan etenemistä seurattiin kiinnostuneena ikkunoista ja mm. bussin sisävaloja ihasteltiin. Kyyti oli tasaista ja perille päästiin kätevästi.
Kutsuplus -palvelua tilattaessa näytölle tulee näkyviin myös reittioppaan antama matkaehdotus kyseiselle reitille. Sekä meno- että paluumatkalla reittioppaan ehdotus näytti tavallisten julkisten käyttämisen olevan hitusen nopeampi tapa, mutta kovalla pakkaskelillä pehmeä penkki ja lämmin kyyti ilman vaihtoja olivat kieltämättä houkuttelevampi ja mukavampi vaihtoehto. Viimeiseksi vaihtoehdoksi palvelu tarjosi Tilaa taksi, mikä herätti hieman ihmetystä ja huvitustakin. Tosin selityksenä tähän saattavat olla Kutsuplus-palvelun aika- ja aluerajoitukset.
Kutsuplus -palvelun aloitusmaksu on 3,50 € ja kilometritaksa 0,45 €. Alennusta saa, mikäli matkustajia on enemmän. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että helsinkiläisessä taksissa matkustettaessa matka näyttäisi pikaisella laskemisella tulevan yli kolme kertaa kalliimmaksi.
Tässä meidän testiryhmämme mietteitä Kutsuplus-palvelusta plussien ja miinusten muodossa:
Kiitämme:
  • sopii hyvin isommillekin seurueille, sillä kyytiin mahtuu yhdeksän matkustajaa (+lastenrattaat)
  • matkustusmukavuus taksimatkan luokkaa
  • helppokäyttöinen (ainakin ensimmäisen käyttökerran jälkeen)
  • palvelu ilmoittaa tarkat tiedot odotusajasta ja hinnasta etukäteen
  • matka maksetaan tililtä, eikä käteistä rahaa tarvita
  • paikka lastenrattaille varataan etukäteen matkan tilauksen yhteydessä, eikä näin ollen tarvitse jännittää, onko rattaille tilaa vai ei
Kehitettävää:
  • Kutsuplus-palvelun kohdealue on vielä melko suppea ja mekin jouduimme miettimään jonkin aikaa ennen kuin löysimme sellaisen kohteen, jonne kulkemiseen palvelu soveltui
  • hinta on melko kallis verrattuna julkisen liikenteen lippuhintoihin ja esimerkiksi rattaiden kanssa matkustettaessa, kun vaihtoehtona on ilmainen matka, on kynnys maksullisen palvelun käyttöön suurempi
  • palvelun osoitehaku oli hieman hankalakäyttöinen, sillä siihen piti syöttää kadunnimi tai pysäkkinumero, jotka harvemmin ovat yleisesti tiedossa. Esim. "Sello" ei kelvannut hakusanaksi
  • palvelun käyttäminen vaatii pientä ennakointia ja etukäteissuunnittelua (palveluun kirjautuminen, rahan siirtäminen matkakukkaroon yms.). Kiireessä Tilaa taksi saattaa kuitenkin olla realistisempi vaihtoehto...
Kaiken kaikkiaan Kutsuplussan tarjoama uusi "älykäs" liikkumismuoto oli ihan jännä kokemus. Toki tavallisilla julkisilla kulkuvälineillä pääsee liikkumaan helposti myös, mutta tällainen palvelu voisi olla varteenotettava vaihtoehto esimerkiksi taksimatkan korvikkeena isommalle seurueelle. Jos palvelun käyttöalue laajenisi meidänkin kotilähiöömme, voisimme hyvin kuvitella kulkevamme testireissuilla toistekin Kutsuplussan kyydillä! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti